Моє рідне село

Село моє, ти дивишся у світ

Хатами чепурними та садками.

Тут корінь мій

І тут мій родовід.

Тут цвіт землі

Під босими ногами.

Ідуть роки,

Спливають в сивій мглі,

Відлунуються гулом у століттях.

Твої сини по світу розійшлись,

Шукають щастя у чужих столицях.

А ти живеш і бачиш віщі сни,

І мовчки просиш, квилиш і благаєш:

"Я ще живу - приїдьте ви сюди.

Ви бачите, без вас я помираю".

Прекрасні і безмежні простори нашої України. Але найдивовижнішим, наймальовничішим куточком її є, на мою думку, Чорнухинщина. Справді, чи є ще десь на землі такий край, де тихі травневі ночі пливуть на крилах солов’їних пісень, де вранці на замріяній річці вмивається джерельною водою біле латаття, де в один із весняних днів, потемнілий від зимових віхол і морозів ліс раптом спалахує синім пролісковим вогнем, де в привільному степу п’янієш раптом від дивних пахощів різнотрав’я, де розбивши крильми дзеркало синього плеса здіймається і летить прямо на сонце крижень, де на схилі, зігрітому сонцем, долаючи полудневу дрімоту дивляться на тебе тендітні квіти сон – трави?..

Земле ти наша!

Якою красою обдаровуєш людину!

Якими барвами радуєш,

Якими пахощами вітаєш.

Як не любити тебе!

Як не берегти краси твоєї,

Не примножувати її.

Я. Давиденко

Рідний край! Він починається із батьківського порогу, стежини до хати, що ніжно стелиться в садочку. Для кожної людини найдорожчий той край, де вона народилася, звідки пішла у світ. Для усіх нас найдорожче, найкраще у світі наше рідне село.

Вони такі схожі і такі неповторні наші села. Село, де народилися ми, наші батьки та діди. Це частинка найріднішої для нас землі, яку ми пам’ятатимемо все життя, куди б доля не закинула нас. Завжди в снах бігатимемо босоніж зеленими берегами тихоплинної Многи, вдихатимемо п’янкий запах чебрецю та м’яти. Знову і знову проходитимемо тихими сільськими вуличками, які бачили на своєму віку щастя і радість, горе і тугу своїх мешканців.

Моє рідне село Вороньки, як і більшість сіл Чорнухинщини, виникло в кінці XVI ст. ( з цього часу вони відомі в історичних документах).

Відомості ж про виникнення села у документах до наших часів не збереглися. За версією назва походить від перших поселенців. У XVII ст. Вороньки належали до володінь князя Я. Вишневецького, а після вигнання польської шляхти з України село було віддане для утримання дітей чиновників малоросійського війська, що готувалися до вступу на службу. Це призначення Вороньків збереглося аж до ліквідації малоросійських полків. Катерина ІІ пожалувала село колишньому Чернігівському генерал – поручику М.А. Милародовичу, який був генерал – губернатором Петербурга ( у 1825 р. убитий під час повстання декабристів). Після його смерті село перейшло у відання казни. За даними XIX століття Вороньки знаходяться за 25 верств від повітового міста Лохвиця. За переписом 1859 року тут було 566 дворів, населення: 1508 чоловіків, 1601 жінка, 2 православні дерев’яні на кам’яному фундаменті церкви Христово – Рождественську, побудовану у 1795 році, та Рождество Богородичну (1857р.). Остання після реставраційних робіт зараз діюча. Кожна з церков мала церковну бібліотеку та земську школу. У Вороньках діяли 2 ярмарки, базар, хлібний магазин.

17 липня 1906 року селяни організували напад на економію поміщика Горвіца. В ніч на 9 січня в селі вивішені червоні прапори з революційними лозунгами, а також чорні прапори в пам’ять жертв «Кривавої неділі».

По матеріалах «Третьей подворно - хозяйственной земской переписи Полтавской губернии в 1910 году» (видано в 1913 році статистичним бюро Полтавского губернського земства) у Вороньках, Лохвицького повіту, на 1910 рік було 978 селянських господарств з населенням 5160 чоловік. Ці господарства мали орної (крім сінокосу, лісу і чагарників) землі 3106 десятин. З усіх сіл повіту у Вороньках було найменше землі на одно господарство. При такому малоземеллі неможливим було прогодувати сім'ю. Ось чому 44 проценти господарств орендували землю у заможних жителів як свого, так і сусідніх сіл. Це був нелегкий труд. Кожне господарство на клаптику землі ретельно вирощувало коноплі, потім обробляло їх, а восени і зимою виготовляло тонкий шпагат, з якого плели сіті. Праця в цьому виробництві була здебільшого жіночою. Навіть діти повністю залучалися до виробництва сітей. З ранку до глибокої зимової ночі вони сукали шпагат. Бувало, мати в клубок первинної нитки покладе грудочку цукру, а діти, потім цілий день на веретені сучуть з ниток шпагат, доки не доберуться до ласощів.

Пояснення цьому можна знайти в далекі часи, коли після ліквідації Запорізької Січі частина козаків за вказівкою царського уряду розселилась по Україні, зокрема і в Вороньках (наприклад, куток села, що називався Брекалів кут, був заселений козаками — нащадками запорізьких реєстрових козаків). Саме вони, наші предки, принесли з собою із Запорізької Січі ремесло — плетіння рибальських сітей, котре в умовах крайнього малоземелля було серйозною підмогою в селянських господарствах.

Коли в Лубнах і Кременчуці з'явились махоркові фабрики, селяни Вороньків стали вирощувати махорку. З 978 господарств села у 1910 році вирощували махорку 728 господарств, або 74,4%, в той час як по повіту лише 14% господарств займалися цією справою. 28 процентів господарств села змушені були відпускати членів своїх сімей па далекі заробітки.

Селяни йшли наймитувати до степових поміщиків Херсонщини, до багатих козаків Дону і Кубані. Йшли на шахти Донбасу. Там вони не лише заробляли сякі-такі гроші, але й гуртувалися навколо кадрових пролетарів, виховуючись в дусі ненависті до експлуататорів і непримиренної класової боротьби. Повертаючись додому, вони приносили цей дух боротьби за краще життя.

Радянську владу встановлено в січні 1918 року. В 1923 році утворився перший колгосп ім. Січкаря, до якого входили селяни Вороньків та Мелехів.

Село Вороньки. Рідний край. Воно, немов чарівний дзвін, звучить для кожного із нас. Тут усе для нас найкраще і наймиліше: і замріяний ліс, який своїми різнобарвними шатами дбайливо захищає село від східних вітрів, і річка Многа, яка вузенькою блакитною змійкою звивається через усе село і губиться у густих верболозах, і, звичайно ж, вулиця, на якій ми зростаємо, яка щодня проводжає нас до школи.

Височів над Многою дуб

Ще донедавна стояв у нас у Вороньках дуб. Як сказа­ти, так із усіх дубів — дуб. В окрузі від Лохвиці до Лу­бен увесь люд про нього знав. Ріс він на пагорбі над Многою і ще здалеку був примітний могутністю та товщиною: в поперечнику йо­го стовбур мав більше чо­тирьох метрів. Тільки п'ять чоловік, взявшись за руки, могли його обійняти. Хтозна, скільки було йому віку, але говорили, що не менше п'ятисот, а то й шести­сот разів одягав і скидав він своє зелене вбрання.

Скільки перебачив, пере­чув велетень! І щасного, як раділи та веселились люди. А ще більше — чорного лиходійства, прямо-таки вов­чого зла. Від цього і отри­мав свою незвичайну наз­ву.

Йменували його Прокля­тим дубом. І пояснювали: «Раніше Вороньки були крі­пацьким селом. І пани і їх посіпаки дуже збиткувалися над ним. На видному місці біля дуба жорстоко мор­дували тих, хто якось зави­нив їм. Підвішували за ноги до гілок, розпинали на таких великих колесах та дибах, розпорювали живо­ти, таврували розпеченим залізом, шматували гаками, полосували нагаями. Бува­ло, ганяли навколо, аж по­ки чоловік не падав нежи­вим. А то прив'язували до стовбура жінок і залишали на цілу ніч на морозі. Сто­яли там пекельні зойки та крики, струмками лилася кров і сльози. Тому- то сю­ди ночами на запах крові зліталася всяка нечисть. Лю­ди ж намагалися подалі обійти се місце, ним лякали дітей.

І навіть могутнє дерева не винесло отаких жахів та страхіть. І йому боліло, ко­пи навкруг тільки зло та страждання. Верхівка його стала всихати і обламувати­ся, в стовбурі утворилося кілька величезних дупел, У нижньому так могли любі­сінько всістися чоловіка чо­тири, а потім по одному ви­лізти через верхнє».

За яких часів та яких па­нів згадані злодійства бу­ли? Думається, ще ген за клятого Яреми Вишневецького. Відчувається його по­черк. Саме цей вихованець ієзуїтів влаштовував повсюди катівні і нечуваною жорсто­кістю терзав наш люд. Але недовго втішався кровопив­ця. Народний гнів змів йо­го. Кажуть, саме в нас, у Во­роньках, під отим дубом набирав козаків у свій полк Максим Кривоніс. І наші хлопці всі подалися туди, цілували шаблі і кров'ю клялися загинути в бою або перемогти. І дотримали сло­ва. Вигнали шляхту.

Потім село перейшло в розпорядження козацької казни. Одержані тут прибут­ки йшли на утримання різ­них старшин та писарів, шкіл і приютів.

Коли ж цариця Катерина скасувала гетьманщину, то передала село у власність чернігівському губернатору. А потім Вороньками заво­лодів його син — теж ве­ликий царський вельможа. Він був генерал-губернато­ром аж у самому Петербур­зі. Там і жив постійно. Сю­ди ж вряди-годи навідував­ся у свій літній палац, що стояв далі на горі, у парку. Чимало «березової каші»довелося скуштувати кріпа­кам і від прислужників цьо­го можновладця.

Після того, коли Милорадовича вбив декабрист Ка­ховський із пістолета на Се­натській площі в 1а?5 році, село перейшло у власність казни. Та життя в ньому ні­скільки не змінилося. Про­довжували панувати злидні, голод, гноблення та знуща­ння царських чиновників. Однак дух волелюбності, непокірність злу та насиль­ству споконвік були в кро­ві у вороньківців. І їх не могли вибити ні нагаї, тор­тури, ні шибениці. Наші се­ляни знов і знов піднімалися проти гнобителів. Кажуть, великий бунт стався тут у 1840 ро­ці. То прийшов мало не ці­лий полк солдатів. І знову лилася кров під проклятим дубом. Декого забили па­лицями аж до смерті, ба­гатьох зіслали в Сибір, а 150 сімей було переселено в безлюдний степ, у село Максиміліанівку в нинішньому Донбасі.

На багато літ сповнилося Вороньки плачем та зіт­ханнями. Тужні мелодії бриніли неподалік від дуба, на майдані біля церкви, де любили збиратися численні кобзарі та лірники. Сюди не раз навідувався і Т. Г. Шевченко, слухав смутні оповіді про гірку селянську долю, про панську наругу, думи про козацькі та гайдамацькі часи Закликав сокирою будити волю, а не чекати, поки вона ангелом спуститься з неба.

Побіля старого дуба, до­рогою через греблю вер­вечками тяглися похнюпле­ні заробітчани—в Херсон, Катеринослав, Одесу... Лад­ні були йти якнайдалі, зай­матися чим завгодно, аби мати на прожиття. Близько чотирьохсот ворокьківців плели морські сіті. Прилу­чалися до цієї роботи ще з 5 — 6 літ. Багато в'язали ко­шики та меблі з рогозу і верболозу. Землі ж бо було - як кіт наплакав. Більше ніж на п'ять тисяч жителів - близько трьох тисяч де­сятин.

Ото ж то так і піднявся наш люд у 1905-му. У Во­роньках діяв революційний комітет, розповсюджував багато нелегальної літера­тури, часто проводив таєм­ні сходки в глухих лісових урочищах Безнене, Обріз, Булахів острів. А після них забирали селяни хліб у нав­колишніх глитаїв, а особли­во у ненависних панів. Сте­кла кров'ю перша револю­ція. І під дубом—знов залу­нали плач та кандальний пе­редзвін. Жадан, Горобець, Іващенко, Шеремет та бага­то інших вороньківців були кинуті до в'язниць та зісла­ні на вічне поселення до Сибіру.

Ну, та лишилось страж­дать уже лічені роки. Жов­тень 1917-го змів багатіїв, як кажуть, усіх до одної ями і коли довелося про­щатися зі своїми привілея­ми, зі своїм, награ­бованим у бідноти багатством, то визискувачі показали своє справжнє не людське, а звіряче нутро. Як і при Вишневецькому, дуб став свідком нових нечуваних злодіянь. Синьожупанники Скоропадського, денікінці, бандити різних мастей немов змагалися, хто кривавіше розправиться із борцями за нове життя.

Особливо лютував атаман з прізвиськом Альошка Грозний, а насправді денікінський капітан Старожилов. Тих, хто осмілився ділити куркульську землю, недо­людки шматували залізним крюччям, палили живцем. Двічі громив цю зграю червоний загін на чолі з го­ловою Вороньківського ревкому Гнатом Січкарем, але Альошці щастило вислизну­ти і продовжувати свою чорну справу. Однієї зимо­вої ночі, спустившись зі свого лігва на Вовчій горі, бандити оточили ревком, схопили Січкаря і заморду­вали його разом із бать­ком. А через кілька міся­ців журна мелодія «Вы жертвою пали в борьбе роковой» знову пливла над дубом. То ховали забитого ворогами нового голову ревкому Євмена Курила.

Одначе ні вбивства, ні звірства не могли затрима­ти поступ революції. Міцніла Радянська влада. В спо­мин відходили наймитування, убогість, заможнішим ставало життя трудівників, і сповнювалось піснями та радістю. І з проклятого місця галявина навкруг дуба стала місцем відпочинку.

І щоб то було потурбуватися про дуба, якось зарихтувати його тяжкі рани-дупла. Може б і не трапилося лиха. Десь в середині шістдесятих років одного літ­нього вечора в сільському Будинку культури ставили п'єсу київські артисти. І раптом в хід спектаклю увірвався триво­жний крик із дверей: «По­жежа!» Всі висипали на ву­лицю. Звідусіль видно бу­ло на горі величезний смо­лоскип. То палав дуб. Ки­нулися до нього, спробу­вали закидати землею. Приїхали дві пожежні машини. Але не змогли нічого зро­бити. Зверху ллють воду, а з середини, з дупел во­гонь пре, немов із ракети. Так і згорів старий веле­тень.

Звідки взявся вогонь? Ні­хто до пуття не знає. Одні кажуть, що хтось кинув у дупло недопалок. Інші за­перечують, від недокурка там не зайнялося б, бо де­ревина була вогка. Підпалили якісь п'яниці чи хуліга­ни. Влили у дупла відра два солярки чи бензину, то во­гонь так і шугонув.

Нині від древнього дуба лишились лише фотознімки, кілька шматків кори у Вороньківському музеї і рештки величезного пенька. На них ростуть якісь гриби, вкорінюється трава...

Та піднімаються поряд в парку молоді дубки. Вони виросли із жолудів свого могутнього батька. Що побачать вони? Якою буде їх доля? А це вже залежить від нас із вами...