Моє рідне село
Село моє, ти дивишся у світ
Хатами чепурними та садками.
Тут корінь мій
І тут мій родовід.
Тут цвіт землі
Під босими ногами.
Ідуть роки,
Спливають в сивій мглі,
Відлунуються гулом у століттях.
Твої сини по світу розійшлись,
Шукають щастя у чужих столицях.
А ти живеш і бачиш віщі сни,
І мовчки просиш, квилиш і благаєш:
"Я ще живу - приїдьте ви сюди.
Ви бачите, без вас я помираю".
Прекрасні і безмежні простори нашої України. Але найдивовижнішим, наймальовничішим куточком її є, на мою думку, Чорнухинщина. Справді, чи є ще десь на землі такий край, де тихі травневі ночі пливуть на крилах солов’їних пісень, де вранці на замріяній річці вмивається джерельною водою біле латаття, де в один із весняних днів, потемнілий від зимових віхол і морозів ліс раптом спалахує синім пролісковим вогнем, де в привільному степу п’янієш раптом від дивних пахощів різнотрав’я, де розбивши крильми дзеркало синього плеса здіймається і летить прямо на сонце крижень, де на схилі, зігрітому сонцем, долаючи полудневу дрімоту дивляться на тебе тендітні квіти сон – трави?..
Земле ти наша!
Якою красою обдаровуєш людину!
Якими барвами радуєш,
Якими пахощами вітаєш.
Як не любити тебе!
Як не берегти краси твоєї,
Не примножувати її.
Я. Давиденко
Рідний край! Він починається із батьківського порогу, стежини до хати, що ніжно стелиться в садочку. Для кожної людини найдорожчий той край, де вона народилася, звідки пішла у світ. Для усіх нас найдорожче, найкраще у світі наше рідне село.
Вони такі схожі і такі неповторні наші села. Село, де народилися ми, наші батьки та діди. Це частинка найріднішої для нас землі, яку ми пам’ятатимемо все життя, куди б доля не закинула нас. Завжди в снах бігатимемо босоніж зеленими берегами тихоплинної Многи, вдихатимемо п’янкий запах чебрецю та м’яти. Знову і знову проходитимемо тихими сільськими вуличками, які бачили на своєму віку щастя і радість, горе і тугу своїх мешканців.
Моє рідне село Вороньки, як і більшість сіл Чорнухинщини, виникло в кінці XVI ст. ( з цього часу вони відомі в історичних документах).
Відомості ж про виникнення села у документах до наших часів не збереглися. За версією назва походить від перших поселенців. У XVII ст. Вороньки належали до володінь князя Я. Вишневецького, а після вигнання польської шляхти з України село було віддане для утримання дітей чиновників малоросійського війська, що готувалися до вступу на службу. Це призначення Вороньків збереглося аж до ліквідації малоросійських полків. Катерина ІІ пожалувала село колишньому Чернігівському генерал – поручику М.А. Милародовичу, який був генерал – губернатором Петербурга ( у 1825 р. убитий під час повстання декабристів). Після його смерті село перейшло у відання казни. За даними XIX століття Вороньки знаходяться за 25 верств від повітового міста Лохвиця. За переписом 1859 року тут було 566 дворів, населення: 1508 чоловіків, 1601 жінка, 2 православні дерев’яні на кам’яному фундаменті церкви Христово – Рождественську, побудовану у 1795 році, та Рождество Богородичну (1857р.). Остання після реставраційних робіт зараз діюча. Кожна з церков мала церковну бібліотеку та земську школу. У Вороньках діяли 2 ярмарки, базар, хлібний магазин.
17 липня 1906 року селяни організували напад на економію поміщика Горвіца. В ніч на 9 січня в селі вивішені червоні прапори з революційними лозунгами, а також чорні прапори в пам’ять жертв «Кривавої неділі».
По матеріалах «Третьей подворно - хозяйственной земской переписи Полтавской губернии в 1910 году» (видано в 1913 році статистичним бюро Полтавского губернського земства) у Вороньках, Лохвицького повіту, на 1910 рік було 978 селянських господарств з населенням 5160 чоловік. Ці господарства мали орної (крім сінокосу, лісу і чагарників) землі 3106 десятин. З усіх сіл повіту у Вороньках було найменше землі на одно господарство. При такому малоземеллі неможливим було прогодувати сім'ю. Ось чому 44 проценти господарств орендували землю у заможних жителів як свого, так і сусідніх сіл. Це був нелегкий труд. Кожне господарство на клаптику землі ретельно вирощувало коноплі, потім обробляло їх, а восени і зимою виготовляло тонкий шпагат, з якого плели сіті. Праця в цьому виробництві була здебільшого жіночою. Навіть діти повністю залучалися до виробництва сітей. З ранку до глибокої зимової ночі вони сукали шпагат. Бувало, мати в клубок первинної нитки покладе грудочку цукру, а діти, потім цілий день на веретені сучуть з ниток шпагат, доки не доберуться до ласощів.
Пояснення цьому можна знайти в далекі часи, коли після ліквідації Запорізької Січі частина козаків за вказівкою царського уряду розселилась по Україні, зокрема і в Вороньках (наприклад, куток села, що називався Брекалів кут, був заселений козаками — нащадками запорізьких реєстрових козаків). Саме вони, наші предки, принесли з собою із Запорізької Січі ремесло — плетіння рибальських сітей, котре в умовах крайнього малоземелля було серйозною підмогою в селянських господарствах.
Коли в Лубнах і Кременчуці з'явились махоркові фабрики, селяни Вороньків стали вирощувати махорку. З 978 господарств села у 1910 році вирощували махорку 728 господарств, або 74,4%, в той час як по повіту лише 14% господарств займалися цією справою. 28 процентів господарств села змушені були відпускати членів своїх сімей па далекі заробітки.
Селяни йшли наймитувати до степових поміщиків Херсонщини, до багатих козаків Дону і Кубані. Йшли на шахти Донбасу. Там вони не лише заробляли сякі-такі гроші, але й гуртувалися навколо кадрових пролетарів, виховуючись в дусі ненависті до експлуататорів і непримиренної класової боротьби. Повертаючись додому, вони приносили цей дух боротьби за краще життя.
Радянську владу встановлено в січні 1918 року. В 1923 році утворився перший колгосп ім. Січкаря, до якого входили селяни Вороньків та Мелехів.
Село Вороньки. Рідний край. Воно, немов чарівний дзвін, звучить для кожного із нас. Тут усе для нас найкраще і наймиліше: і замріяний ліс, який своїми різнобарвними шатами дбайливо захищає село від східних вітрів, і річка Многа, яка вузенькою блакитною змійкою звивається через усе село і губиться у густих верболозах, і, звичайно ж, вулиця, на якій ми зростаємо, яка щодня проводжає нас до школи.
Височів над Многою дуб
Ще донедавна стояв у нас у Вороньках дуб. Як сказати, так із усіх дубів — дуб. В окрузі від Лохвиці до Лубен увесь люд про нього знав. Ріс він на пагорбі над Многою і ще здалеку був примітний могутністю та товщиною: в поперечнику його стовбур мав більше чотирьох метрів. Тільки п'ять чоловік, взявшись за руки, могли його обійняти. Хтозна, скільки було йому віку, але говорили, що не менше п'ятисот, а то й шестисот разів одягав і скидав він своє зелене вбрання.
Скільки перебачив, перечув велетень! І щасного, як раділи та веселились люди. А ще більше — чорного лиходійства, прямо-таки вовчого зла. Від цього і отримав свою незвичайну назву.
Йменували його Проклятим дубом. І пояснювали: «Раніше Вороньки були кріпацьким селом. І пани і їх посіпаки дуже збиткувалися над ним. На видному місці біля дуба жорстоко мордували тих, хто якось завинив їм. Підвішували за ноги до гілок, розпинали на таких великих колесах та дибах, розпорювали животи, таврували розпеченим залізом, шматували гаками, полосували нагаями. Бувало, ганяли навколо, аж поки чоловік не падав неживим. А то прив'язували до стовбура жінок і залишали на цілу ніч на морозі. Стояли там пекельні зойки та крики, струмками лилася кров і сльози. Тому- то сюди ночами на запах крові зліталася всяка нечисть. Люди ж намагалися подалі обійти се місце, ним лякали дітей.
І навіть могутнє дерева не винесло отаких жахів та страхіть. І йому боліло, копи навкруг тільки зло та страждання. Верхівка його стала всихати і обламуватися, в стовбурі утворилося кілька величезних дупел, У нижньому так могли любісінько всістися чоловіка чотири, а потім по одному вилізти через верхнє».
За яких часів та яких панів згадані злодійства були? Думається, ще ген за клятого Яреми Вишневецького. Відчувається його почерк. Саме цей вихованець ієзуїтів влаштовував повсюди катівні і нечуваною жорстокістю терзав наш люд. Але недовго втішався кровопивця. Народний гнів змів його. Кажуть, саме в нас, у Вороньках, під отим дубом набирав козаків у свій полк Максим Кривоніс. І наші хлопці всі подалися туди, цілували шаблі і кров'ю клялися загинути в бою або перемогти. І дотримали слова. Вигнали шляхту.
Потім село перейшло в розпорядження козацької казни. Одержані тут прибутки йшли на утримання різних старшин та писарів, шкіл і приютів.
Коли ж цариця Катерина скасувала гетьманщину, то передала село у власність чернігівському губернатору. А потім Вороньками заволодів його син — теж великий царський вельможа. Він був генерал-губернатором аж у самому Петербурзі. Там і жив постійно. Сюди ж вряди-годи навідувався у свій літній палац, що стояв далі на горі, у парку. Чимало «березової каші»довелося скуштувати кріпакам і від прислужників цього можновладця.
Після того, коли Милорадовича вбив декабрист Каховський із пістолета на Сенатській площі в 1а?5 році, село перейшло у власність казни. Та життя в ньому ніскільки не змінилося. Продовжували панувати злидні, голод, гноблення та знущання царських чиновників. Однак дух волелюбності, непокірність злу та насильству споконвік були в крові у вороньківців. І їх не могли вибити ні нагаї, тортури, ні шибениці. Наші селяни знов і знов піднімалися проти гнобителів. Кажуть, великий бунт стався тут у 1840 році. То прийшов мало не цілий полк солдатів. І знову лилася кров під проклятим дубом. Декого забили палицями аж до смерті, багатьох зіслали в Сибір, а 150 сімей було переселено в безлюдний степ, у село Максиміліанівку в нинішньому Донбасі.
На багато літ сповнилося Вороньки плачем та зітханнями. Тужні мелодії бриніли неподалік від дуба, на майдані біля церкви, де любили збиратися численні кобзарі та лірники. Сюди не раз навідувався і Т. Г. Шевченко, слухав смутні оповіді про гірку селянську долю, про панську наругу, думи про козацькі та гайдамацькі часи Закликав сокирою будити волю, а не чекати, поки вона ангелом спуститься з неба.
Побіля старого дуба, дорогою через греблю вервечками тяглися похнюплені заробітчани—в Херсон, Катеринослав, Одесу... Ладні були йти якнайдалі, займатися чим завгодно, аби мати на прожиття. Близько чотирьохсот ворокьківців плели морські сіті. Прилучалися до цієї роботи ще з 5 — 6 літ. Багато в'язали кошики та меблі з рогозу і верболозу. Землі ж бо було - як кіт наплакав. Більше ніж на п'ять тисяч жителів - близько трьох тисяч десятин.
Ото ж то так і піднявся наш люд у 1905-му. У Вороньках діяв революційний комітет, розповсюджував багато нелегальної літератури, часто проводив таємні сходки в глухих лісових урочищах Безнене, Обріз, Булахів острів. А після них забирали селяни хліб у навколишніх глитаїв, а особливо у ненависних панів. Стекла кров'ю перша революція. І під дубом—знов залунали плач та кандальний передзвін. Жадан, Горобець, Іващенко, Шеремет та багато інших вороньківців були кинуті до в'язниць та зіслані на вічне поселення до Сибіру.
Ну, та лишилось страждать уже лічені роки. Жовтень 1917-го змів багатіїв, як кажуть, усіх до одної ями і коли довелося прощатися зі своїми привілеями, зі своїм, награбованим у бідноти багатством, то визискувачі показали своє справжнє не людське, а звіряче нутро. Як і при Вишневецькому, дуб став свідком нових нечуваних злодіянь. Синьожупанники Скоропадського, денікінці, бандити різних мастей немов змагалися, хто кривавіше розправиться із борцями за нове життя.
Особливо лютував атаман з прізвиськом Альошка Грозний, а насправді денікінський капітан Старожилов. Тих, хто осмілився ділити куркульську землю, недолюдки шматували залізним крюччям, палили живцем. Двічі громив цю зграю червоний загін на чолі з головою Вороньківського ревкому Гнатом Січкарем, але Альошці щастило вислизнути і продовжувати свою чорну справу. Однієї зимової ночі, спустившись зі свого лігва на Вовчій горі, бандити оточили ревком, схопили Січкаря і замордували його разом із батьком. А через кілька місяців журна мелодія «Вы жертвою пали в борьбе роковой» знову пливла над дубом. То ховали забитого ворогами нового голову ревкому Євмена Курила.
Одначе ні вбивства, ні звірства не могли затримати поступ революції. Міцніла Радянська влада. В спомин відходили наймитування, убогість, заможнішим ставало життя трудівників, і сповнювалось піснями та радістю. І з проклятого місця галявина навкруг дуба стала місцем відпочинку.
І щоб то було потурбуватися про дуба, якось зарихтувати його тяжкі рани-дупла. Може б і не трапилося лиха. Десь в середині шістдесятих років одного літнього вечора в сільському Будинку культури ставили п'єсу київські артисти. І раптом в хід спектаклю увірвався тривожний крик із дверей: «Пожежа!» Всі висипали на вулицю. Звідусіль видно було на горі величезний смолоскип. То палав дуб. Кинулися до нього, спробували закидати землею. Приїхали дві пожежні машини. Але не змогли нічого зробити. Зверху ллють воду, а з середини, з дупел вогонь пре, немов із ракети. Так і згорів старий велетень.
Звідки взявся вогонь? Ніхто до пуття не знає. Одні кажуть, що хтось кинув у дупло недопалок. Інші заперечують, від недокурка там не зайнялося б, бо деревина була вогка. Підпалили якісь п'яниці чи хулігани. Влили у дупла відра два солярки чи бензину, то вогонь так і шугонув.
Нині від древнього дуба лишились лише фотознімки, кілька шматків кори у Вороньківському музеї і рештки величезного пенька. На них ростуть якісь гриби, вкорінюється трава...
Та піднімаються поряд в парку молоді дубки. Вони виросли із жолудів свого могутнього батька. Що побачать вони? Якою буде їх доля? А це вже залежить від нас із вами...