Інклюзивне навчання

В останні роки в закладах середньої освіти збільшується кількість дітей з ООП, які потребують особливої уваги з боку педагога, тому ефективною формою для таких учнів  є інклюзивна освіта, яка допомагає дитині повірити у себе. Дуже гарний і доречний вислів належить В.Сухомлинському: « Знедолена  природою дитина не повинна знати, що у неї слабкий розум,  слабкі сили. Виховання такої дитини має  бути у сто разів ніжнішим, чуйнішим, дбайливішим».

У Вороньківському ліцеї створено інклюзивне середовище, яке приймає і цінує відмінності людей. Діти з особливими освітніми потребами мають різні здібності, особливості, стилі і потреби в освіті , а заклад проектує і реалізовує освітній процес з урахуванням цього різноманіття. Інклюзивне навчання включено в усі типи планування, складені на рівні закладу освіти. Це висвітлюються в усіх документах розвитку закладу, у планах структурних підрозділів, служб підтримки, окремих працівників. Адміністрація закладу освіти періодично здійснює аналіз впровадження інклюзивного навчання, планування, виявляє нові пріоритети і перепланування діяльності. Весь колектив закладу розділяє принципи і цінності інклюзії. На рівні ліцею  існує загальна згода щодо забезпечення прав і доступу всіх  дітей до навчання. Заклад бере зобов’язання щодо інтегрування та розвитку дітей з особливими освітніми потребами, реалізації якісного освітнього процесу, сфокусованого на потенційних можливостях і потребах дітей, відповідає за впровадження інклюзивного навчання,  забезпечує гнучкість освітнього процесу та відповідні адаптації та модифікації  до потреб дитини. Учасники освітнього процесу впроваджують інклюзивні практики, поширюють цінності інклюзії на рівні суспільства, організовуючи заходи із залученням батьків дітей, членів місцевої громади.

В своїй роботі колектив ліцею дотримується і використовує нормативно – правову базу, а саме :

•    Закон України « Про освіту»

•    Постанову КМУ від 08.07. 2015 р. № 479 урегульовує умови оплати праці асистента учителя (внесеними змінами у додаток 2 до постанови КМУ  від 30 .08. 2002 р. №1298 встановлюються 8–10 тарифні розряди)

•    Наказ  МОН від 01.02.2018 р. №90 “Про внесення змін до наказу МОН від 06.12.2010 року №1205” (1 ставка)

•    Наказ МОН від 08.06.2018 р. №609 “Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти” (функції асистента вчителя)

•    Наказ МОН від 06.12.2010 р №1205 “Про затвердження Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів”.

•    Постанову Кабінету Міністрів України від 18.07.2012 р. №635 “Про введення посади асистента вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним навчанням”.

•    Лист МОНМСУ від 28.09.2012 р. №1/9-694 “Щодо введення посади вихователя (асистента вчителя) у загальноосвітніх навчальних закладах з інклюзивним навчанням”.

•    Лист МОНМСУ від 25.09.12 №1/9-675 “Щодо посадових обов'язків асистента вчителя”

 

Закон України « Про освіту»:

- інклюзивне навчання - система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників;

-  інклюзивне освітнє середовище - сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей.

В ліцеї створено команди супроводу для кожної дитини з ООП. Наш навчальний заклад забезпечений відповідними фахівцями: це два асистенти вчителя, асистент вихователя, практичний психолог, соціальний педагог, вчителі – предметники, вчителі, які проводять корекційно – розвиткові заняття. Команда супроводу постійно працює над таким  проблемним питанням:

« Підвищення ефективності та якості освіти у дітей з особливими потребами шляхом впровадження сучасних форм організації навчальної діяльності учнів».

 

Обов'язки асистента вчителя

Закон України “Про освіту” визначив поняття особи з особливими освітніми потребами. Це “особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту”.

Тобто до категорії таких осіб можуть підпадати не тільки учні з інвалідністю, а й внутрішньо переміщені особи, діти-біженці та діти, які потребують додаткового та тимчасового захисту, особи, які здобувають спеціалізовану освіту та/або можуть прискорено опанувати зміст навчальних предметів, учні з особливими мовними освітніми потребами (наприклад, ті, які здобувають загальну середню освіту мовами, що не належать до слов’янської групи мов) тощо.


Про затвердження концепції розвитку  інклюзивного навання 


Скільки дітей може бути в інклюзивному класі?

Згідно з законом “Про загальну середню освіту”, загалом у класі може бути не більше 30 учнів.

При цьому, згідно з “Порядком організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах” (постанова Кабміну від 15 серпня 2011 р. № 872), учнів “із числа дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим зором чи слухом, легкими інтелектуальними порушеннями тощо” може бути не більше трьох та учнів “із числа дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення, у тому числі з дислексією, розладами спектра аутизму, іншими складними порушеннями розвитку (порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату в поєднанні з інтелектуальними порушеннями чи затримкою психічного розвитку) або тих, що пересуваються на візках”– не більше двох.

Тобто максимальна кількість таких дітей у класах – три, а в окремих випадках – два.